Rating Jatuh Mungkin Punca TV Singapura Biadab?

Rating Jatuh Mungkin Punca TV Singapura Biadab?


SECARA umum, bagi penduduk Johor atau mereka yang pernah berada di negeri selatan tersebut, menyaksikan program disiarkan stesen televisyen Singapura bukan perkara asing sejak dahulu lagi.

Malahan, bukan sesuatu luar biasa jika ada yang mampu hafal lagu kebangsaan republik itu, Majulah Singapura kerana sering menonton mana-mana daripada tujuh saluran teresterial milik pemerintahnya iaitu MediaCorp.

Selaras dengan taraf Singapura yang sudah berstatus sebagai sebuah negara maju sejak awal tahun 2000-an lalu, menonton stesen penyiaran republik itu seolah-olah berada di Barat berbanding jirannya, Malaysia atau Indonesia.

Sekadar rekod, warga Johor dianggap cukup bertuah kerana bukan sahaja dapat menonton dengan jelas semua stesen TV Singapura termasuk 20 saluran radionya, malah 12 saluran TV dan 22 saluran radio dari Indonesia.

Ini belum lagi dikira tujuh saluran TV percuma Malaysia dan 25 saluran radio teresterial tempatan. Pendek kata dengan puluhan stesen penyiaran tersebut, mereka tidak perlu melanggan perkhidmatan berbayar satelit Astro.


Video: Rancangan 'Ok Chope' Sindir Perdana Menteri?

Di sebalik gah Singapura, program TV di republik itu secara umumnya boleh dikatakan agak bosan, syok sendiri dan penuh propaganda pemerintah meskipun teknologi penyiarannya memang canggih dibandingkan stesen jirannya.

Tidak hairanlah bagi yang jenis teliti, mungkin sedar tidak banyak iklan disiarkan oleh stesen Singapura kerana jumlah rating penonton sebenarnya tidaklah ramai mana dan lebih teruk semakin berkurangan saban tahun.

Bayangkanlah daripada lebih sejuta orang menonton Channel 5 pada 2010, jumlah itu terus merosot sehingga hanya sekitar 600,0000 orang selepas tiga tahun, namun angka tersebut amat jarang diceritakan sangat pihak pemerintah.

Lebih lucu, ketika banyak pihak merujuk kepada agensi penarafan antarabangsa AC Nielsen untuk rujukan kadar penonton semasa, MediaCorp dilaporkan menggunakan badan entah mana-mana untuk mengukur rating mereka.

Justeru, bagi elak rakyat Singapura beralih kepada siaran negara jiran, semua unit rumah pangsa awam milik agensi pemerintah HDB, menyekat beberapa saluran tertentu dari Malaysia dan Indonesia termasuk stesen popular TV3.

Post a Comment